onsdag 5 januari 2011

Om att inte vara ute i sista stund

Nu har jag skickat iväg bokningen till Residencial Latino som kommer att vara det första stället vi ska bo på när vi landar i Bolivia. Det känns grymt bra. Nästan som att man är på väg lite. Varför har jag inte provat på det här med god planering innan, då kan man ju nästan njuta av resan dubbel så lång tid! Den vanliga Åsa skulle ha gått med ryggsäcken och letat billiga hotell när jag väl kommit dit jag ska. Ofta går det alldeles utmärkt men en gång resulterade det i att jag fick sova under skrivbordet i en reception på ett hotell i Mexiko, dygnsur efter att ha gått runt i spöregn i timmar. Å andra sidan blev det en gratis övernattning. En annan gång fick jag hänga upp hängmattan på en väderstation vid Aguas azules. Visade sig vara mycket mysigare än vilket hotell som helst. Men efter en 30 timmars resa med två fyraåringar och två sexåringar så känns det FANTASTISKT bra att veta var vi ska sova när vi kommer fram!

Kolla in bilder här! http://www.residenciallatino.com/index.html

Jag ser framför mig hur vi dricker mates de coca och tar små turer på stan och andas så mycket andisk luft som det bara går. Jag känner nästan redan hur varma solstrålar och ljus kommer att få min mullvadsliknande tillvaro att plötsligt bli något helt annat. Det där med mullvad kommer av att jag de senaste dagarna har suttit inlåst hemma med sjuka barn och att jag idag, som grädden på tårtan, har fått ryggskott. Idag banangår jag försiktigt och längtar något enormt efter att resa bort.

Ska försöka att komma ihåg att vaccinera oss, hämta ut passen, boka resa till Stockholm och ansöka om visum till USA också. Helst innan vi åker. Så att man inte står där på Arlanda med tre tomma kollin =) (Se inlägg nedan).

2 kommentarer:

  1. Hej! Mitt namn är Elin och jag är 20 år gammal. Jag planerar att åka till Bolivia, Cochabamba i 2 månader i vinter. Jag blev så glad när jag hittade er blogg!! Jag har läst vart enda inlägg! Ni besitter alla en fantastisk förmåga att skriva spännande och medryckande! Jag förstår om ni har mycket att göra här hemma i Sverige, men om ni har tid (bara om ni har tid!) så har jag lite frågor...

    * Vilket flygbolag reste ni med?
    * En flygbiljett, tur och retur till La Paz för 8500 kr, är det ett bra pris?

    *Behöver man verkligen skaffa visum till usa? Bara för att man mellanlandar där?

    * Något övrigt som är jättebra om jag tänker på? Myggnät?

    Skull verkligen uppskatta svar!!!! Med många varma sommarhälsningar, från Elin i Skåne.

    ( nilson.elin@gmail.com )

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Vad roligt att du har läst vår blogg och blivit inspirerad! Roligt också att du är sugen på att åka till Bolivia. Jag kan bara säga: gör det! Det är ett otroligt häftigt land.

    Här kommer svar på dina frågor:

    Vi åkte med British Airways till London och Miami, sen med American Airlines från Miami till La Paz. Jag tror att 8500 kr var ungefär vad vi betalade också.

    Ja, man måste skaffa visum till Usa. När du bokar biljetten och om den innebär en transfer i USA kommer du att få info om detta.

    Vi hade inte med myggnät, men det beror helt på vart du ska i landet och vad du ska göra. När vi åkte dit hade vi tänkt åka till Amazonas och där behövs myggnät. Nu åkte vi aldrig eftersom det hade regnat jättemycket vilket innebar oframkomliga vägar och hög risk för dengufeber och vi vågade inte utsätta barnen för det. Förra gången jag var i Bolivia åkte jag dock dit och då var jag ute på en tur i Amazonas som ordnades av ett företag. Då tillhandahöll de myggnät, så jag tror nog att du kan skippa det.

    Skriv gärna igen om du har fler frågor!

    Kram från Sara

    SvaraRadera