torsdag 30 december 2010

Kvinnan utan minne


Idag har vi varit och förnyat passen inför resan. Nu gäller det bara att komma ihåg att ta med dem när vi reser. Passen och de gula vaccinationskorten får inte glömmas! Som tur är, så är det ovanligt att man glömmer superviktiga grejor. Iallafall för de flesta människor. En del brukar skryta om att de har s.k. superkrafter, t.ex. att det de kan drömma sanndrömmar, har detaljerat bildminne, aldrig glömmer ett ansikte eller kan skjuta iväg spindelnät genom handlederna (ja, ni vet vem den där sista är). Jag har inget av detta, jag har en antisuperkraft istället (jmf Rouge i X-men). Min antisuperkraft är att jag glömmer saker. Alltså, jag glömmer bort att ta med prylar dit jag ska. Redan som barn glömde jag toppluvor överallt. Idag glömmer jag oftast mobilen, nycklarna eller plånboken. Man kan kalla det slarvig också, men jag föredrar att de se det mer som en förbannelse. Eller helt enkelt en olycklig omständighet att jag alltid tänker på viktigare saker än vad jag ska ha med mig när jag går hemifrån. Jag tänker oftast på vart jag ska faktiskt, eller om alla personer som ska med är med, inte vad jag eventuellt kan behöva där. Min mamma har lärt mig att räkna kollin när jag reser: "tre kollin Sara, kom ihåg det!" Fast det bygger ju på att jag har lagt rätt saker i de där kollina. I värsta fall drar man runt på tre kollin utan innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar