måndag 20 december 2010

Porslinsfigurer och hala stolar

Idag har även Johan och Hugo blivit vaccinerade med första dosen. Det gick bra. Hugo var sammanbiten som en farbror med tandvärk, och sa inte ett ord förrän det hela var över. Efteråt var han mycket lättad och visade sina plåster. Jag och Frans ska ta dos nr två om en vecka, sen är vi i det avseendet klara för avfärd. Avfärden ja, den närmar sig med stormsteg. Det är nu två och en halv månader kvar tills vi reser. Jag var hemma hos mor och far en sväng i helgen och hann träffa min syster och tillika resesällskap Åsa. Vi frossade i planer och frågeställningar av typen "var ska vi bo", "vad kommer vi att göra" och "borde man ta med flytväst". Ja, jag vet, den sista frågan är ju galen, men ska man åka på en flod med två icke simkunniga  tvillingpar så dyker den frågan upp förr eller senare. Vi får se hur det blir med den saken.

Mina idoler idag är ett par bekanta som är med sina ettåriga tvillingar på Sri Lanka i tre månader. De gör en Minor field study. Kolla in deras fina resedagbok på Resedagboken: Sri Lanka.

Vi var på Island med våra knattar när de var 1,5 år. Jag mins att det var en riktigt spännande resa och stundtals lite utmattande. Vi fick liksom aldrig riktigt sova och vi tycktes ofta hamna hemma hos folk med små porslinsprydnader på glasbord, alternativt ovanligt hala stolar och bord som barnen hela tiden ramlade ned ifrån (något jag aldrig har reflekterat över efter Islandsresan). En icke idealisk miljö för 1,5 åringar med stor upptäckarlust (ref: jmf Ekmans Papphammar på rullskridskor), men vi hade en jättebra resa och vi blev urstarka av att bära barnen i bärstolar upp och ned på olika vulkaner. Resan till Bolivia kommer med all säkerhet att innehålla andra spänningsmoment, men jag kommer inte behöva bekymra mig för hala stolar eller porslinsfigurer.

2 kommentarer:

  1. Det är så ofattbart häftigt!! Ni gör så rätt och jag är så glad att vi får följa er genom den här bloggen. Skriv kvinna skriv! / Agnes

    SvaraRadera