måndag 11 oktober 2010

Hjärnaktivitet

Jag tror att jag har kommit på något! Försöker lära mig spanska, men har börjat tycka att det är rent av mystiskt att jag förstår så mycket mer än jag kan frambringa själv. Ännu konstigare är det att jag får alla rätt när jag tränar spanska på diverse iPhona-appar och annat nedladdat krafs. What!!? Men igår kom jag på nåt. Alla appar och det andra s.k. krafset är på engelska och spanska. Jag lär mig alltså mitt aktiva ordförråd från engelska till spanska.
Can I have...? Puede darme...?
Where is...? Donde está...?
I am allergic to... Soy alérgico a... (fast det är jag inte, allergisk alltså)
osv osv
När jag försöker med svenska istället blir det så här:
Kan jag få...? ...? ...? PÅTAGLIGT MÖRKER! Can I have...? Puede darme!!
Min hjärna klarar inte två steg, dvs svenska-engelska-spanska. Måste alltså börja träna mer från svenska till spanska direkt.

t4_image.jpg

Rekommenderas för den som vill lära sig spanska på ett smidigt sätt.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att få läsa om er kommande resa. Jättekul med ideer och äventyr, ser fram emot en fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Hej Ingalill!
    Vad kul att du har hittat vår blogg!
    /Sara

    SvaraRadera