tisdag 19 oktober 2010

Hösten är här

Ute råder karakteristiskt oktoberväder, blåst och regn. Årstiden i kombination med vädret påminner mig alltid om att åka ned i ett gruvschakt. Inte för att jag någonsin har gjort det men jag föreställer mig att det sakta men säker blir mörkare och mörkare, fuktigare och fuktigare och kallare och kallare. Ok, ni fattar. Just nu är vi på våning -5 av -20 möjliga. Mörkret är påtagligt närvarande när väckarklockan skramlar liv i en kl 6:30 och man tvångsmatar ansiktet med ett par öppna ögon och mer eller mindre ramlar in i duschen. Upp och hoppa! En ny dag gryr liksom... om en timme ungefär. Nåja, så är det här i Norrland och alla säger att det är en del av tjusningen med att bo så här långt norrut - årstidsväxlingarna. Det är förstås sant, jag skulle sakna växlingarna om jag inte hade dem.

Mörkret inbjuder till så kallad skärmtid (ett uttryck som jag helt frankt skäl från BVC) - TV, internet, iPhone, bio och andra fyrkantiga föremål som visar bilder. Jakten på fyrkanttid har lett till att jag via ett tips från en kollega fått korn på en helt fantastiskt inspirerande blogg som jag har fördrivit en del tid med. Den handlar om en barnfamilj som håller på att segla jorden runt. Läs och dröm dig bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar