onsdag 6 oktober 2010

Ord

Hur lär man egentligen sig ett språk på bästa sätt? Vi vill och måste lära oss en del spanska innan resan. Jag vill ju prata med folk. Jag vill helst bli kompis också och det bygger liksom på att man kan kommunicera. När jag var där förra gången, 2002, lärde jag mig en hel del ord under tiden jag var där. Jag lärde mig också att beställa mat, be taxin att stanna, beskriva vart jag skulle. Jag har för mig att jag prutade en gång också på en hängmatta som numera hänger i trädgården på somrarna. Jag var en fena på siffror! Tyvärr är det mesta bortblåst och nu får jag börja om. Jag läser Tintin på spanska, gräver mig fram pratbubbla för pratbubbla.  Sen försöker jag överföra lite på barnen.
Oiga oiga, nu ska vi till dagis! De ser lika förbryllade ut varje gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar