fredag 25 mars 2011

Blockader

En av de varningar som Svenska UD utlyser for Bolivia och La Paz i synnerhet är de vanliga demonstrationerna och vägblockaderna. Under måndagen och tisdagen hamnade vi mitt i en och det var faktiskt inte så farligt som det låter. Det som händer är att folk samlas och demonstrerar mot någonting, i detta fall var det höjda busspriser. Eftersom det inte bara är några stycken som demonstrerar utan snarare tusental (föreställ dig sossarnas tåg på första maj i Stockholm) så blir det svårt för den redan svårt trängda trafiken att ta sig fram. Det blir stopp överallt och för oss innebar det att vi inte kunde ta oss till hotellet per taxi, utan vi fick gå några kvarter. Inte så farligt. Dagen efter kom ett demonstrationståg plötsligt spatserande nedför en gata där vi stod och då blockerade poliserna alla vägar runt omkring. På en tvärgata kom en blåsorkester gåendes med sina instrument i händerna. Vet inte riktigt vilket samband de hade med resten, men det kändes sannerligen som om folk var i farten.  I El Alto var det dessutom grushögar mitt i gatan på ett flertal ställen som stopp för trafiken. Det är ett väldigt effektivt sätt att stänga av trafiken och skapa oro. Självklart kan dessa demonstrationer spåra ur och då svarar polisen ofta med tårgas, och det är inte kul att hamna mitt i. Som tur var så var måndagens och tisdagens demonstationer lugna. Jag har inte hört hur det gick med busspriserna, men jag tippar att beslutet kvarstår. Tydligen har inte priset som idag är 2,50 kr per resa höjts på fem år.
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar