söndag 20 mars 2011

Om lite allt mojligt

Persikor, mangos, jordgubbar, applen, paron, papayas, vindruvor, vattenmeloner, annanas, apelsin, lime... mate de coca, mate de cedron, mate de toronjil, mate de manzanilla.. persilja, huacataya, quirquiña, hierba buena.. och sa alla gronsaker.. Nar vi ar hos farmor och farfar finns det annan foda an kyckling och cocacola som annars ar det som allt som oftast star pa menyn. Nar vi var i Coroico fick vi pa kvallen valja mellan stekt kyckling, grillad kyckling, kycklingschnitzel, kycklingsoppa eller fisk. Men kyckling ar oftast ett sakert tips. En gang forsokte jag mig pa en rakcoctail. Har i La Paz i landet utan hav. Borde ha klurat ut att det var nagot lurt.

Jag har insett att fem veckor inte ALLS ar tillrackligt for att vara har igen. Nu ar det bara 3 veckor kvar och tusen saker kvar att gora. Jag vill resa runt landet och samtidigt bara traffa alla vanner och hanga i La Paz. Den 26 ar vi bjudna pa ett dop, den 3 april pa sammankomst hos vanner, daremellan ska jag traffa tusen manniskor, sova over hos minst 3 olika vanner, inhandla massor av saker att ta med hem, halsa pa mina gamla arbetsplatser.. (Jag ar grymt sugen pa att hitta nagot jobb har igen.. ) Farmor och farfar vill att vi ar hos dem hela tiden, min gudson med familj vill att vi ar dar och gor roliga saker, och sa vidare.

Igar var vi ute pa en heldag. Forst till min gudson med familj och mina gamla handledare pa min praktik har i Bolivia for 11 ar sen och deras familj som bor i Pampahasi. De ar grannar och vanner. Vi fick massor av god mat och skrattade at gamla minnen. Som t ex at att jag en gang akte upp till hogplatan med en nunna och 20 gatubarn for att sova under stjarnorna och jag hade pa nagot satt missat att det skulle vara kallt och hade ingen sovsack med mig. Eller nar jag skulle halla i en gruppterapi for 10 personer med drogproblem pa knagglig spanska.. och en hel del annat vi gjort ihop. Felipe holl ett tal och sa att det han gillade bast med mig var att jag var enkel och anpassade mig till vad som an hande aven om det var helt nytt for mig. Det ska jag anvanda i en arbetsintervju =)

Pampahasi ar en av de omraden i La Paz som har drabbats av jordskred. Ett enormt omrade mark har plotsligt lossnat och borjat kana nerat. Ett flera hundra meter brett och langt omrade har helt enkelt forvandlats till jord. Pa omradet bodde det hundratals familjer som nu ar bostadslosa och dar fanns aven en kyrkogard. Nu ar det en basketplan i omradet som ar fullt med plastpressenningar dar folk bor. Och jag som fryser har under fyra filtar.. Och nu en snygg overgang till..

Men igar efter den trevliga sammankomsten var vi plotsligt inbjudna till ett barnkalas i Villa Fatima. En present inhandlades hastigt och lustigt med hjalp av min gudson. De tyckte att 28 kr var hutlost mycket att ge bort. Pa kalaset var det nog 40 barn och 3 clowner, 2 servitorer i starkta vita kostymer som pa silverbrickor serverade chips, ostbagar, bakelser, gelatina, lask, baconchips, kakor, m.m m.m. Iris och Emilia hangde med bast de kunde i alla grupplekar och var tillslut helt slutkorda. Jag tvingades att straffdansa och vann tva plastramar. Vi kom vid 16 eftersom kalaset borjade kl 14. Nar klockan var 19 hade tartan annu inte serverats och vi gav upp. Tog en taxi ner till farmor och farfar och ett bildack gick sonder 3 meter fran huset.. Ungarna somnade motvilligt helt sockerstinna.

Idag har vi varit pa utflykt till en enorm lekpark och sen varit pa Pollos de Copacabana. (Typ Burger King fast med kycklingtema.)

Nar vi kom hem vid fyratiden ville barnen ta pa sig pjamas och ga och lagga sig. Men sen fick Mafalda dem pa andra tankar. Mafalda ar farmors lilla vita lurvig hund som barnen ar helt foralskade i.

Annu en heldag gar mot sitt slut. Och just det. Den borjade med ett Skypesamtal dar barnen fick se sin pappa live for forsta gangen sen de var nagra mander gamla. Det var kul tyckte de och satte genast igang och rita teckningar av en svartharig leende gubbe under en regnbage.

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar