måndag 21 mars 2011

Lavado

Vi har med med viss oro sett tvättberget växa i samma takt som de rena kläderna tagit slut i vår slimmade packning. Vi gjorde ett ryck i Coroico och tvättade lite grann genom att hälla vatten i en plastpåse och skaka runt med tvättmedel, ett desperat försök att likna en tvättmaskin.

Innan vi reste trodde jag att vi skulle kunna göra som jag brukade i England, gå till ett tvätteri med tvättmaskiner, slänga in tvätten i en ledig maskin, betala ett mynt och därefter läsa skvallertidningar i 40 minuter, sen ytterligare 30 minuter medan kläderna torktumlades. Kan tillägga som en parentes att när jag ser en bild på någon av tjejerna i Spice Girls så associerar jag direkt till vibrationerna av tvättmaskiner och torktumlare. Det stod nämligen så mycket om dem i skvallertidningarna på den tiden. Tyvärr har jag inte sett några sådana där ställen här, även om det säkert finns. Jag har bara sett enorma badkarsliknande anordningar på en massa ställen vilka jag vet används som tvättmaskiner - handtvättmaskiner.

Att lämna ifrån sig sin tvätt för att låta någon annan skura den med en skurborste till en kostnad av kanske 20-30 kr är ju ett alternativ, säkert finns det också ställen där maskiner gör jobbet, men det kändes ändå helt rätt när Iris och Emilias farmor erbjöd oss att tvätta våra kläder i deras "tvättmaskin". Sagt och gjort. Jag åkte dit med barnen (och här får jag verkligen be om ursäkt för den totala ojämställdheten, Johan var inte ens med, han cyklade omkring på "Dödens väg" glatt ovetandes om min enorma husmodersinsats) och typ 3 kg tvätt. Som det man lägger i en vanlig tvättmaskin alltså.

Så här går det till: först blötläggs tvätten i iskallt vatten tillsammans med tvättmedel, sen skurar man och gnuggar man varje klädesplagg med en skurborste eller mot kanten av karet, man kan också göra några tvättmaskinsaktiga rörelser med handlederna, sen ska den sköljas två gånger (också i kallt vatten) och slutligen vridas ur. Åsa och jag stod sida vid sida och tvättade som värsta tvätterskorna. Och det var kul faktiskt, men jobbigt! Det är härligt att klara av saker själv på något sätt, att veta att man minsann kan klara av en maskins jobb om man måste. Det tog två timmar! Och detta gör nästan alla bolivianska kvinnor åt hela familjen flera gånger i veckan. De tvättar dessutom enorma kjolar, lakan och täcken! Det är väldigt imponerande. Ofta torkas tvätten liggande eftersom solen lyser rakt uppifrån, så en buske, ett tak eller en klippa är ett utmärkt torkställe. Fast bara om solen lyser förstås. Det gjorde den inte idag. Vi har nu flera kg blöt tvätt i hotellrummet upphängt på en tvättlina som vi köpte i Sorata. Inte riktigt lika charmigt.

/Sara

2 kommentarer:

  1. Hej Sara!
    Kul att läsa om era öden och äventyr! Ni skriver så livfullt att jag blir som förflyttad till Bolivia. Jag känner att händerna är nariga efter allt handtvättande... För övrigt mår fiskarna och blommorna bra. De blir omskötta varje söndag. Vi saknar er! Kramar från Sara. Jocke och barnen hälsar så gott.

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!
    Tack för ditt fina inlägg! Roligt att höra att fiskarna och blommorna mår bra också. Hälsa familjen!
    Kram,
    Sara

    SvaraRadera